Träningsvärk

Försäsong och ovana kroppar håller på att öka tempot inför höstens drabbningar. När detta händer kommer den härliga träningsvärken och slår klorna i en. Vad är träningsvärk? Och varför uppstår den?

Vad är träningsvärk?

Fördröjd muskelvärk brukar komma till alla typer av idrottare ca 24 – 72 timmar efter träning. I vanliga fall så försvinner det efter 2 -3 dygn.
Värken beror på förändringar på ”fibrillerna”, trådliknande fibrer i och runt cellerna i muskeln, som kommer efter fysisk aktivitet som är hårdare än kroppen är van vid.

Förut så trodde man att värken uppstod p.g.a. det uppstod små bristningar i sarkomen, alltså muskelfibrernas kärna, som i sin tur orsakade muskelinflammationer. Man kan inte vara 100 % säker på vad som orsakar muskelvärken men ny forskning visar att värken förstärker muskelfibrerna alltså att kroppen förbereder sig för att klara av mer träning.

Hur undviker man träningsvärk?

1. Värm upp ordentligt så att lederna smörjs och kroppen får mer syre, då syretransporten till musklerna ökar.

2. Drick mycket vatten, vätska är en viktig byggsten för att kroppen ska må bra.

3. Se till att fylla på med snabba kolhydrater och proteiner efter hårt träningspass, inte mindre än 30 min efter. En banan räcker ibland.

4. varva ner ordentligt. Jogga  sakta, cykla eller gå i ca 5 minuter brukar räcka så att kroppen får transportera bort slaggprodukter och syrebildningar.

Ifall man ändå får träningsvärk så kom ihåg att läkningen skyndas på vid fysisk aktivitet, då musklerna får mer syre transporterat till sig. Sedan kan massage vara ett bra sätt då det ökar blodcirkulationen i kroppen. Sömn och mat i goda mängder är bra.

Stretching kan fungera för vissa, och även om det inte finns några vetenskapliga bevis för att stretching lindrar värken så är det skönt att sträcka ut trötta och stela muskler och påskynda cirkulationen.

Så mina vänner ut och se till att förebygga värken 🙂 och vill ni läsa mer om detta så har Umeå universitet släppt mycket bra forskning kring ämnet muskler och muskelvärk. Klicka här för delar av dem.

Och kom ihåg att även om du är bäst så måste du jobba hårt för att fortsätta vara det! Enjoy sportsfans 🙂

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: